Pieczone kasztany jadalne to przekąska, która jest obecnie dobrze znana także w Polsce. Czy istnieją inne sposoby na przygotowywanie tego produktu i jakie cenne właściwości są w nim zawarte?

Kasztany jadalne – co warto wiedzieć?

Kasztanów jadalnych nie należy mylić z owocami kasztanowca zwyczajnego. Te drugie również mają właściwości zdrowotne, jednak nie nadają się one do bezpośredniego spożywania. Kasztany jadalne rosną zazwyczaj w nieco cieplejszym klimacie niż Polski, jednak na zachodzie kraju również można spotkać te drzewa. Najbardziej popularnym daniem, jeśli chodzi o ten produkt, są oczywiście pieczone kasztany. Jednak można przygotować je także w innej formie. Najczęściej wybierane są one ze względu na smak, który przypomina trochę słodkie ziemniaki. Jednak to nie jedyny powód, dla którego warto jeść kasztany. Pomimo niepozornego wyglądu kasztany jadalne zawierają między innymi:

  • potas
  • wapń
  • żelazo
  • magnez
  • witaminę C
  • witaminy z grupy B

Te składniki są bardzo potrzebne w codziennej diecie, dlatego warto zdecydować się na wprowadzenie kasztanów jadalnych do codziennego menu. Nie oznacza to oczywiście, że można spożywać je tylko w jednej formie. Warto bowiem pamiętać, że kasztany jadalne można także spożywać na surowo i gotować. W sklepach ze zdrową żywnością można spotkać krem z kasztanów jadalnych do smarowania pieczywa lub naleśników. Dodatkowo w sprzedaży można znaleźć mąkę zrobioną z suszonych startych kasztanów. Wiele osób wykorzystuje ją jako zamiennik standardowej mąki pszennej. Mąkę taką można wykonać samodzielnie z wysuszonych kasztanów.

Jakie składniki są najcenniejsze w kasztanach jadalnych?

Wymieniony na pierwszym miejscu potas to jeden z ważniejszych pierwiastków w organizmie. Warto bowiem pamiętać, że to potas i sód regulują częstotliwość pracy serca. Jeśli jednego z tych pierwiastków jest za mało, może doprowadzić to nawet do śmierci. Potas jest trudniejszy do znalezienia w codziennie spożywanych produktach. Dlatego lekarze zalecają spożywanie soli potasowej zamiast zwykłej kuchennej, która zawiera sód.

Niedobory wapnia to coś, przed czym ostrzega się dość często. Wapń jest istotnym składnikiem, który buduje szkielet. Niedobory wapnia mogą przyczynić się do tego, że kości będą łamliwe. Brak tego pierwiastka często odbija się także na zdrowiu zębów.

Żelazo to pierwiastek, na który koniecznie należy zwracać uwagę w codziennej diecie. Niedobór żelaza zazwyczaj prowadzi do anemii, w której występuje obniżony poziom hemoglobiny. To z kolei objawia się osłabieniem organizmu, pogorszeniem kondycji włosów i skóry.

Witamina C i witaminy z grupy B to coś, czego należy dostarczać organizmowi na co dzień. Organizm zazwyczaj nie magazynuje tych substancji, dlatego łatwo w tym przypadku o niedobory.