Dlaczego powinniśmy jeść migdały?

Migdały, czyli nasiona migdałowca, pochodzą z rejonów Bliskiego Wschodu i polecane są dla każdego, kto dba o zdrową dietę.

Migdały posiadają wiele właściwości, które sprawiają, że mają one zdrowotny wpływ na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Ponadto, migdały to niezwykle odżywcza i wysokoenergetyczna przekąska, która jednocześnie syci i dostarcza nam mnóstwo witamin i minerałów. W migdałach znajdziemy między innymi:

  • Żelazo – jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu i dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego. Wspiera układ odpornościowy w walce z bakteriami i wirusami oraz wspomaga pracę układu nerwowego. Jest składnikiem hemoglobiny, która transportuje tlen do komórek ciała.
  • Witaminy z grupy B – odpowiedzialne są za prawidłowe działanie układu nerwowego, wspierają odporność i pozyskiwanie energii z pożywienia.
  • Witamina E – jest silnym przeciwutleniaczem, opóźnia procesy starzenia i chroni komórki przed stresem oksydacyjnym. Nazywana jest witaminą młodości i płodności.
  • Miedź – jest bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania kości i stawów. Wzmacnia odporność, zapobiega występowaniu infekcji.
  • Magnez – bierze udział w większości procesów zachodzących w ludzkim organizmie. Jest niezbędny, aby prawidłowo funkcjonować i cieszyć się dobrym samopoczuciem.
  • Cynk – poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci, wspomaga odporność. Wzmacnia naczynia krwionośne i przyspiesza gojenie się ran.
  • Mangan – odpowiada za mocne kości i korzystnie wpływa na sprawność seksualną. Wspiera działanie układu nerwowego.
  • Potas – kontroluje poziom ciśnienia krwi, pracę nerek i gospodarkę elektrolitową naszego organizmu.

Migdały – w walce z otyłością i nadciśnieniem

Migdały zawierają także błonnik, fitosterole, nienasycone kwasy tłuszczowe i amigdalinę, która nazywana jest inaczej witaminą B17.

Nazywana witaminą B17 amigdalina to kontrowersyjny związek chemiczny, który występuje w wielu roślinach, jednak najwięcej mają jej gorzkie migdały. Odpowiada ona za ich specyficzny, gorzkawy smak. W niektórych krajach uznaje się ją za bardzo skuteczny lek przeciwnowotworowy, jednak zdania lekarzy są w tej kwestii mocno podzielone.

Błonnik nie tylko wspomaga prawidłowe trawienie, ale także, podobnie jak fitosterole, zmniejsza wchłanianie cholesterolu i obniża stężenie glukozy we krwi. Nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w migdałach mają podobne działanie i wykazują właściwości przeciwzakrzepowe. Trudno więc się dziwić, że migdały uznawane są za składnik diety, który obniża ryzyko chorób serca, korzystnie wpływa na układ krążenia i polecany jest osobom cierpiącym na otyłość i nadciśnienie.